Järjestökehitys

meidän mielestä

Miten kohtaamme toisen erilaisissa tilanteissa
}
04.05.2021

Miltä päivittäiset kohtaamiset tuntuvat? Miten kohtaat itsesi? Minkälaisia digitaalisia kohtaamisia päiviimme kuuluu? Kohtaamista on monenlaista – sitä tarvitaan myös monenlaista. On hyvä muistaa, että joskus meille vähäpätöinen kohtaaminen voi olla vastapuolelle paljon enemmän.

Jokainen kohtaaminen vaikuttaa

Tässä ajassa asiakaskokemus on tapetilla lähes päivittäin ja uusia teoksia julkaistaan hyvällä tahdilla. Toki on tärkeää omaksua tieto kokemuksesta, mutta uskon ymmärryksen tulevan jostain paljon syvemmältä. Kohtaamisen tärkeyden ymmärtämisestä.

Tähän peilaten mietin arjen kohtaamispisteitä. Miten erilaisissa kohtaamisissa itse toimin? Kaikilla meillä on päivittäin kohtaamisia, joko fyysisiä tai digitaalisia. Kohtaamisessa syntyy aina kokemus ja tunne – joko tiedostettu tai tiedostamaton. Harvemmin tulee pohdittua vastapuolelle syntyvää kokemusta kohtaamisesta. Usein tulemme kohtaamiseen erilaisin odotuksin. Itselle lähes yhdentekevä kohtaaminen voi olla toiselle osapuolelle todella tärkeä. Tästä syystä kokemuksen tunnistaminen ja analysointi erilaisista näkökulmista on jokaiselle hyödyllistä.

Pienen kohtaamispisteen kautta syntyy tunne

Järjestimme viime viikolla tehopuolituntisen jäsenkokemuksesta ja kuvasimme prosessiin kuuluvia erilaisia kohtaamispisteitä. Painotimme, että pieneltäkin tuntuva kohtaamispiste on erittäin tärkeä, sillä jokaisella kohtaamisella syntyy kokemus. Pienten kohtaamispisteiden kautta syntyy tunnetta. Lue lisää pienten asioiden merkityksestä vaikkapa Sanoma Markkinointi Roudan sivuilta.

Työelämän kohtaamiset ovat tärkeitä jokaiselle

Voisiko asiakaskohtaamisen nostaa vielä enemmän esille asiakaskokemuksesta puhuttaessa? Kohtaammeko oikeasti asiakkaamme ja olemmeko läsnä kohtaamisissa? Minkälainen tunne välittyy? Jokaista kohtaamista tulee kunnioittaa niin paljon, että on siinä läsnä. Myös yritysten kanssa toimiessa tulee muistaa, että loppujen lopuksi sielläkin kohtaamme usein ihmisen. Kohtaamisemme perusteella syntyy kokemus. Tämä kokemus hyvin todennäköisesti vaikuttaa siihen, miten asiamme etenee ja pääsemmekö haluttuun lopputulokseen.

Järjestämme myöhemmin yritysyhteistyöhön liittyvän koulutukseen, jossa kuvaamme sitä, miten yrityksiä kannattaa lähestyä ja miten oikeaa tunnetta herätellään.  Seuraa viestintää ja tule kuulemaan miten yritysyhteistyössä kohtaamisia kannattaa rakentaa ja miten homma toimii käytännössä. Pyritään siis rakentamaan onnistuneita kohtaamisia työssä ja vapaalla!

Henna